Geoblog.pl    BPE    Podróże    2013 - Kotlina Kłodzka    Bystrzyca Kłodzka - kolejne urocze miasteczko

Bystrzyca Kłodzka - kolejne urocze miasteczko

Polska, Bystrzyca Kłodzka

Zanim dotrzemy do kolejnego miejsca stacjonowania odwiedzamy po drodze miasta i miasteczka - a warto ;-))
Mury Bystrzycy pną się do góry, to specyficzna zabudowa, jak najwyżej, jak najdalej od rzeki (która daje się stele we znaki)........stare mury troszkę zaniedbane, ale kryją mnóstwo tajemnic, widoki z wieży Kłodzkiej ............ piękne.
Potem wizyta przy pręgierzu na małym ryneczku i na koniec niespodzianka - muzeum filumenistyczne (kto zgadnie co to takiego).....

zula - 2013-08-06 14:25
Odpowiadam - informacja z oficjalnej strony:
..."Muzeum Filumenistyczne powstało w 1964 roku. Jest to jedyne w Polsce muzeum tego typu i należy do nielicznej na świecie grupy muzeów związanych z ogniem, zapałkami i zapalniczkami. Podobne muzea znajdują się w Jonkoping w Szwecji, w Susicach w Czechach oraz w Londynie w Anglii.
Muzeum posiada bogate zbiory różnych przedmiotów do niecenia ognia. Są to zapalniczki lontowe, benzynowe, gazowe, elektryczne oraz chemiczne, a także krzesiwa metalowe i skałkowe oraz starożytne lampy oliwne. Następną część kolekcji tworzą zbiory opakowań zapałek i etykiet zapałczanych, w tym z różnych krajów, nawet tak odległych jak Japonia i Chiny. Do cennych zbiorów należą też polskie etykiety zapałczane począwszy od najstarszych do współczesnych. W swoich zbiorach Muzeum posiada około pół miliona etykiet oraz tysiąc czterysta zapalniczek. Dodatkowo w Muzeum istnieje dział regionalny, który poświęcony jest głównie historii miasta i okolicy. Do ciekawych eksponatów tego działu należą zbiory starych książek, różnych widokówek, rycin oraz dokumentów."...
czyli dzięki Waszej wędrówce coś nowego sie dowiedziałam !!.

BPE - 2013-08-06 14:26
super - dzięki za komentarz :-))

BoRa
BoRa - 2013-08-06 18:14
filumenistyczne - muszę zapamiętać. Chyba trudno nie będzie, bo wyraz z filuterny mi sie kojarzy.
Czyli
Filuterne muzeum Filumenistyczne :-)

irena2005n
irena2005n - 2013-08-18 10:47
tez mi się tutaj podoba....i do muzeum ....tez polecam ...wdepnąć...

mamaMa - 2013-09-09 21:23
Ladne miasteczko, tyle uroczych zaulkow, troche srodziemnomorsko.