Geoblog.pl    BPE    Podróże    2015 - Islandia    Dettifoss - największy wodospad w Europie

Dettifoss - największy wodospad w Europie

Islandia
Islandia, Dettifoss

Dalsza cześć drogi jest strasznie wyboista i wąska.....jedziemy więc wolno podziwiając widoki ......
Szlaku do wodospadu trudno nie zauważyć - jest tu przeogromny parking (zresztą w połowie zajęty), bo do tego miejsca prowadzi od głównej jedynki szeroka asfaltowa droga. Aby dotrzeć do celu trzeba pokonać 1,2km po szlaku wiodącym w niesamowity krajobrazie ........... Już z daleka słychać odgłos huku spadającej ogromnej kaskady wody.
Dettifoss jest największym w Europie wodospadem pod względem nie wysokości, a właśnie ilości przepływającej przez niego wody - to aż193m3 na sekundę. Robi faktycznie nieziemskie wrażenie ( nie bez powodu to właśnie pod nim kręcili jedną ze scen "Prometeusza" ).
Około kilometra dalej w górę rzeki znajduje się inny - mniejszy wodospad - Sellfoss, mniejszy, ale chyba bardziej urokliwy.

zula - 2015-09-18 14:28
Blanko tak z ciekawości i wolnej chwili zadałam pytanie w Google i piszą o Dettifoss lecz pierwsza pozycja w Europie to:
"...Rheinfall – największy pod względem przepływu wodospad Europy. Położony jest na przełomie Renu w miejscowości Neuhausen am Rheinfall, kanton Schaffhausen (pol. Szafuza) w Szwajcarii. Nad wodospadem góruje zamek Laufen.
Średni przepływ letni: 600 m³/s
Średni przepływ zimowy: 250 m³/s
Najmniejszy przepływ w historii – 1921 r., 95 m³/s
Największy przepływ w historii – 1965 r., 1250 m³/s."...
źródło Wikipedia

BPE - 2015-09-18 16:02
no i komu tu wierzyć - we wszystkich informatorach i przewodnikach była mowa o tym......... cóż

marianka - 2015-09-18 22:29
Ha, byłam w Neuhausen am Rheinfall i teraz oglądam zdjęcia tego i sama nie wiem, który wybrać - oba robią wielkie wrażenie!

zula - 2015-09-20 08:57
:-) ... może wybrać:
Wodospad Iguazu znajduje się na granicy argentyńsko -brazylijskiej.
80% obszaru wodospadu jest na terytorium Argentyny, natomiast pozostałe 20% na obszarze Brazylii. Wodospad ma szerokość około 2 km i składa się z 275 odrębnych progów skalnych.
Średni przepływ wody wynosi 1756 m³/s.
Szum wody słyszany jest w promieniu 20 km.
Granica argentyńsko-brazylijskiej przebiega centralnie przez Diabelską Gardziel (hiszp. Garganta del Diablo), największą kaskadę wodospadu Iguazu. Woda w tym miejscu spada aż z 82 m, a więc z wysokości większej niż wodospad Niagara.
W słoneczną pogodę tworzą się tutaj tęcze.
Wodospad wygląda najefektowniej w porze deszczowej, od listopada do marca, ale zazwyczaj jest malowniczy przez cały rok, choć zdarza się, że zamiera. W maju i czerwcu 1978 roku w okresie szczególnie uporczywej suszy, nurt osłabł tak bardzo, że przez 28 dni przez krawędź urwiska nie przepłynęła ani kropla wody.
źródło:Wikipedia

BPE - 2015-09-20 10:00
Z wodospadami to jest ten kłopot, że tak jak wysokość da się łatwo stwierdzić, to już ilość przepływającej wody jest kontrowersyjna, bo zależna od pory roku, ilości opadów w danym roku itp....... może kiedyś policzyli i ten był największy i tak zostało :-)

Eugene
Eugene - 2015-09-20 21:54
a i tak piękny i robi ogromne wrażenie.

mamaMa - 2015-11-22 13:58
Piekny i monumentalny, szczegolnie, ze plynie dalej kanionem. Zula - niezawodna:-)