Geoblog.pl    BPE    Podróże    2017 - Litwa, Łotwa    Rosyjski Kościół Prawosławny - Rīgas Kristus Piedzimšanas pareizticīgo katedrāle
2017

Łotwa
Łotwa, Ryga

Idąc w kierunku centrum odnajduje po raz kolejny (byliśmy tu wczoraj z naszym przewodnikiem) przepiękną cerkiew. Budynek jest tak piękny i imponujący, ze postanowiłam tu wrócić po raz kolejny, aby obejrzeć go dokładnie z każdej strony, a przede wszystkim zajrzeć do środka.

Potrzeba budowy nowej katedry w Rydze została omówiona pod koniec XVIII wieku, ale jej budowę zaczęto realizować dopiero 100 lat później.
W latach siedemdziesiątych XIX wieku rozpoczęto zbieranie datków dla przyszłej świątyni. Sześć miesięcy później, książę Bagration, jako gubernator regionu bałtyckiego, wysłał petycję do Ministra Spraw Wewnętrznych Rosji w sprawie budowy godnej Riga katedry.

Katedra Narodzenia Chrystusa została zbudowana według projektu Nikołaja Chagina i Roberta Pfluga w stylu neo-bizantyjskim między 1876 a 1883 r., W okresie, w którym Kraj był częścią Imperium Rosyjskiego. Jest to największa katedra prawosławna w prowincji bałtyckich zbudowana z błogosławieństwem cara Aleksandra II . Katedra Narodzenia Chrystusa słynie z ikon, z których niektóre zostały pomalowane przez Vasila Vereshchagina. W czasie pierwszej wojny światowej wojska niemieckie zajęły Rygę i przekształciły największą rosyjską katedrę prawosławną w kościół luterański. W niezależnej Łotwie Katedra Narodzenia Chrystusa po raz kolejny stała się prawosławną katedrą w 1921 r. We wczesnych latach 60. władze radzieckie zamknęły katedrę i przekształciły budynek w planetarium. Od 1991 r. Łotwa odzyskała niepodległość od Związku Radzieckiego.

Burzliwa historia tego budynku na szczęście skończyła się szczęśliwie - obecnie to przepiękny obiekt otoczony zielenią prawie ze wszystkich stron. W środku również - wymalowany w odcieniach błękitu - wygląda wprost "niebiańsko" ....