Kolejny pusty punkt na naszej mapie Szlaku Zabytków Techniki to wieże KWK Świętochłowice.
Kolejny punkt i strzał w dziesiątkę . Zagospodarowanie terenu po byłej kopalni jest wyjątkowo ciekawe, korzystamy oczywiście z wjazdu na wieżę , a na koniec idziemy obejrzeć stare samochody, które przybyły dzisiaj na zlot.
Kilka informacji o tym miejscu :
Kopalnia Węgla Kamiennego „Polska” (pierwotna nazwa „Deutschland”) powstała 24 października 1873 przez połączenie pól górniczych: „Bohlen”, „Gefäll”, „Faustin”, „Hexenkessel”. Od 1922 do 1937 nazywała się „Niemcy”, a 3 maja 1937 roku nadano jej nazwę „Polska”.
Po II wojnie światowej kopalnia należała do Chorzowskiego Zjednoczenia Przemysłu Węglowego. W 1979 roku wydobycie roczne połączonej kopalni wynosiło 2 037 838 ton. Oficjalnie przestała istnieć w 1995.
Wieża wyciągowa szybu I – Basztowa
Wybudowana w roku 1908 do obsługi poziomu 180 m. Połączona była z budynkiem nadszybia (wyburzony), wychodziła ponad poziom jego połaci dachowej. Czterokondygnacyjna, trzy pierwsze kondygnacje na rzucie kwadratu, czwarta nadwieszona – prostokątna, wsparta na metalowej konstrukcji wsporników od strony wschodniej. Wieża posiada konstrukcję stalową, kratową ze ścianami o konstrukcji szachulcowej z wypełnieniem cegłą pełną, nietynkowaną. Zadaszenie w konstrukcji stalowej, o formie odcinkowej kolebki. Wysokość 29,7 m (32,5 m).
Wieża wyciągowa szybu II – Kozłowa
Wybudowana w roku 1891, służyła do obsługi poziomu 225 m. Dolna partia wieży znajdowała się w budynku nadszybia, górna wychodziła ponad poziom połaci dachowych. Stalowa, wsparta na 4 podporach ustawionych pod kątem 60 stopni, opiera się na podstawie o rzucie prostokąta. Zwieńczona jest metalową konstrukcją pomostu o obudowie kratownicowej z 4 kołami maszyn wyciągowych. Górny pomost posiada metalową konstrukcję zadaszenia w formie odcinkowej kolebki. Stalowa konstrukcja wieży kozłowej należy do nielicznych tego typu obiektów – istniały zaledwie trzy wieże tego typu. Wysokość wieży ok. 23 m.
Obydwie wieże stanowią charakterystyczną dominantę w panoramie centrum miasta i są ostatnią pozostałością po nieistniejącej obecnie kopalni. Obydwie też posiadają znaczące wartości jako zabytek budownictwa przemysłowego i techniki przełomu XIX i XX wieku.