Geoblog.pl    BPE    Podróże    2016 - Armenia, Gruzja, Azerbejdżan    Sobór Katedralny Świętej Trójcy - Gruzińskiego Kościoła Prawosławnego

Sobór Katedralny Świętej Trójcy - Gruzińskiego Kościoła Prawosławnego

Gruzja
Gruzja, Tbilisi

Nad naszą dzielnicą góruje najważniejsza świątynia Gruzji - Katedra Świętej Trójcy .
Kto był w Tblisi - wie - jak bardzo bije po oczach jej wielkość, złoty kolor, otoczenie i podświetlenie - i jak bardzo kontrastuje z całą dzielnicą biedy w której się znajduje ...........

Sobór jest jedną z największych świątyń prawosławnych na świecie. Ma wysokość 68 m (nie licząc krzyża na kopule), a powierzchnia świątyni wynosi 5000 m².
Budowę soboru rozpoczęto w 1995 z zamiarem uczczenia 2000-lecia chrześcijaństwa. Później budowę przerwano z powodów ekonomicznych ale w 2000 wznowiono ją. 25 grudnia 2002 w dzień 25-lecia intronizacji patriarchy Gruzji Eliasza II w budującym się soborze odprawiono pierwsze nabożeństwo.

My akurat trafiamy na kolumnę samochodów, które wiozą właśnie Patriarchę Gruzji i tak całkowicie przypadkiem trafiamy na nabożeństwo z jego udziałem.
Co do nabożeństwa to mamy mieszane uczucie - nie znam dokładnie zasad wyznawania tej religii , ale wystarczyła mi chwila obserwacji, aby być lekko zszokowaną : ktoś tam śpiewa, ktoś zajada, jakiś duchowny wisi na fejsie ........ część się modli, część spaceruje , jakieś grupki rozmawiają - dziwne to wszystko !