Geoblog.pl    BPE    Podróże    2017 - Litwa, Łotwa    Kościół św. Piotra z listy UNESCO
2017

Kościół św. Piotra z listy UNESCO

Łotwa
Łotwa, Ryga

Po powrocie znad morza - szybki prysznic, chwila oddechu i ruszamy na zwiedzanie miasta. Od godziny 18 ma nas po nim oprowadzać znajomy Łotysz z uczelni, ale zanim stawimy się w miejscu zbiórki - mamy jeszcze czas, aby obejrzeć najbardziej charakterystyczny budynek w stolicy - górujący nad starówką Kościół św. Piotra . Jest on jednym z najstarszych i najcenniejszych budynków średniowiecznej monumentalnej architektury w krajach bałtyckich, od 1997 roku na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. A jego historia jest bardzo ciekawa i burzliwa :

XIII w. Był to niewielki, trzypiętrowy budynek, z odrestaurowaną wieżą kościoła.

XIV w. - pierwszy zegar publiczny w mieście zainstalowany w wieży.

XV w. - obecna bazylika powstała w wyniku kilku rekonstrukcji wykonanych zgodnie z projektem mistrzowskiego budowniczego Johannesa Rumeschotte z Rostocku, w stylu gotyckim powstaje korona kapliczek absydowych, tworząc wieżę z ośmioboczną wieżą. W rezultacie kościół rzymski w Rydze został przekształcony w zupełnie nowy budynek.

XVI w. - początki ruchu reformacyjnego zniszczyły ołtarze Rady Miejskiej, Domu Czarnego Domu i innych budynków publicznych, jak również większości wnętrz kościoła. Z kultowego budynku kościół stopniowo przekształcił się w potężny symbol klasy panującej, która posiadała władzę polityczną i ekonomiczną.

XVII w. - Po pożarze w 1677 r. wieża upada , kierownictwo budowy podjął Rupert Bindenschu, główny konstruktor w Rydze urodzony w Alzacji. Nowa wieża została odsłonięta w 1690 roku. Została zaprojektowana w kształcie barokowej architektury z kilkoma kopułkami i galeriami. Wieża stała się najwyższą konstrukcją drewnianą na świecie. Wraz z tym mistrz budowniczy miasta stworzył zachodnią fasadę budynku z trzema bogato zdobionymi portalami murowanymi. Wieża o wysokości 148 m w Rydze Kościół św. Piotra zajmuje miejsce honorowe wśród wieżowców w Rydze od 175 lat.

XVIII w. - 10 maja 1721 r. - piorun uderza w wieżę i podpala wieżę i kościół. Podczas budowy wieży konstruktor Wilbern dokonuje znaczących zmian w sylwetce i rozwiązaniach konstrukcyjnych. Na wieżę wraca zegar.

XIX w. - duże zmiany we wnętrzach: marmurowa ambona, nowy ołtarz, piece żelazne i oświetlenie gazowe. W oknach wstawiono witraż.

XX wiek - kościół został zniszczony przez artylerię podczas II wojny światowej. 29 czerwca 1941 r. Wieża i dach spłonęły, a wnętrze kościoła zostało całkowicie zniszczone.
W dniu 21 sierpnia 1970 r. otwarto nowo wybudowaną wieżę - na szczycie wieży umieszczono złotego koguta. Obecna wieża wynosi 123,25 m. od 1973 roku otwarta jest platforma dla zwiedzających.

Niestety do teraz nie udało się zrekonstruować wszystkiego - po wnętrzu kościoła widać jak trudną historię musiał przejść.
Korzystamy z możliwości wjazdu na wieżę - skąd roztacza się fantastyczny widok.
Warte sfotografowanie są też piękne kwietniki i okoliczne kamieniczki przylegające do placu kościelnego.