Geoblog.pl    BPE    Podróże    2017 - Litwa, Łotwa    Alberta iela, czyli kwartał secesyjnych perełek
2017

Alberta iela, czyli kwartał secesyjnych perełek

Łotwa
Łotwa, Ryga

Przez parki kieruję się do ciekawej dzielnicy miasta (najdroższej zresztą), gdzie znajdziemy nagromadzenie prawdziwych perełek eklektycznych. Mówi się, że Ryga to wielkie muzeum secesji na wolnym powietrzu - to secesja eklektyczna, a to secesja racjonalna (klasycyzująca), a to narodowy romantyzm. Miasto posiada około 800 secesyjnych budynków, z których większość znajduje się w centralnej części miasta, zwłaszcza ulice: Alberta, Audeju i dzielnica ambasad, gdzie każdy budynek zasługuje na szczególną uwagę.

Główne cechy architektury secesyjnej to monumentalizm i nadmiar. Nigdzie nie zobaczymy takiego nagromadzenia dekoracji. W szczególności twarzy. Często są to twarze ogromnych rozmiarów, z przerażonymi lub pustymi oczami oraz ekspresyjnie otwartymi do krzyku ustami.

Ulice mają o tej porze dnia kiepskie oświetlenie ( warto było by tu wrócić kilkukrotnie - ja robię to po raz drugi, ale i teraz słońce nie oświetla detali idealnie ) . Niemniej jednak budynki robią wrażenie, ale dopiero wpatrzenie się w ich szczegóły otwiera oczy .......