Geoblog.pl    BPE    Podróże    2016 - Armenia, Gruzja, Azerbejdżan    Miasteczko Mccheta - kolebka gruzińskiej cywilizacji

Miasteczko Mccheta - kolebka gruzińskiej cywilizacji

Gruzja
Gruzja, Mtskheta

Zanim dotrzemy do stolicy robimy sobie dłuższy postój w uroczym miasteczku ulokowanym w dolinie przy ujściu rzeki Aragwy do Kury.
W 2009 miasteczko zostało wpisane na listę UNESCO , ale wyremontowane, z całym zapleczem turystycznym (sklepiki z pamiątkami, knajpki, hoteliki) straciło na swojej autentyczności - stając się jednym z tych miejsc, które każdy turysta odwiedzić musi ........., ale które z prawdziwa Gruzją ma już niewiele wspólnego ......

Zanim ruszymy na zwiedzanie - spędzamy pół godziny w samochodzie na parkingu czekając, aż skończy się istne oberwanie chmury........... na szczęście ulewa się kończy i powoli możemy ruszać w miasto .

Najważniejsze zabytki do obowiązkowego obejrzenia to :
- sobór katedralny Sweti Cchoweli z XI w. – zbudowany na miejscu pierwszej w Gruzji świątyni chrześcijańskiej z IV w.,
siedziba najwyższych władz Gruzińskiego Prawosławnego Kościoła Apostolskiego.
- monastyr Dżwari z VI w.
- żeński klasztor (monastyr) Samtawro (od IV do XVI w.) z cerkwiami św. Nino (IV w.) i Przemienienia Pańskiego
- ruiny akropolu Armazisciche – na prawym brzegu rzeki Kury, rozbudowywana od III wiek p.n.e., z pozostałościami cytadeli, pałacu i grobowców
- ruiny pałacu królów iberyjskich w Armazischewi (I–III w. n.e.)

Z katedrą wiąże się ciekawa historia / legenda :

Według tej legendy Elizeusz, żyd z Mcchety wyruszył do Jerozolimy, by bronić Chrystusa przed sądem Piłata, lecz zdążył dopiero w chwili Ukrzyżowania. Od rzymskiego żołnierza odkupił szatę Chrystusa i zabrał ją ze sobą do Gruzji. W Mcchecie oddał szatę swojej siostrze Sydonii, która otuliwszy się nią zmarła i została w niej pochowana. Na jej grobie wyrósł wielki cedr.
Święta Nino poleciła, aby ściąć cedr i na jego miejscu zbudować kościół, lecz cedr nie dał się ściąć. Dopiero gdy święta Nino modlitwą przywołała anioła, drzewo uniosło się i budowa została ukończona. Z pnia cedru powstała kolumna, dająca życiodajny sok.

Część ciekawych obiektów znajduje się na okolicznych wzgórzach , próbujemy dojechać do jednego z nich, ale po jednej z takich prób gdzie cała droga okazała się nieprzejezdna, bo w remoncie, darujemy już sobie szukanie dróg do pozostałych .......