Geoblog.pl    BPE    Podróże    2017 - Wielka Brytania, Irlandia    Londonderry - II największe miasto Irlandii Północnej
2017

Londonderry - II największe miasto Irlandii Północnej

Wielka Brytania
Wielka Brytania, Londonderry
Przejechano 1951 km

Ostatni postój w dniu dzisiejszym w Irlandii Północnej robimy w Londonderry.
Historia tego miasta sięga bardzo daleko, bo pierwsze wzmianki o nim datowane są na 546 rok.

Ciekawa historia wiąże się z jego nazwą:
Pierwotna nazwa - nadal używana lokalnie - głównie przez katolików oraz w Irlandii to Derry. Miasto zostało w 1611 roku zasiedlone przez protestantów z Londynu i zmieniono jego nazwę na Londonderry. Protestancka część społeczności operuje wyłącznie nazwą Londonderry.
Media używają nazw Derry i Londonderry na przemian. Także na autobusach i pociągach można zobaczyć np. w poniedziałek - "Derry" a we wtorek - "Londonderry". Na rogatkach miasta nie ma w ogóle tablic informacyjnych ponieważ były one nagminnie wyrywane przez ludzi, którym nie podobała się nazwa na nich zamieszczona, więc zrezygnowano z ich montowania. Wiele dzielnic jest oznaczonych malowanymi krawężnikami. Protestanci malują je w barwy flagi brytyjskiej tj. niebiesko-biało-czerwono.

My zatrzymujemy się tutaj głównie w celu spożycia w końcu jakiegoś posiłku na ciepło - wpadamy więc na chwilę do jakiejś knajpki w centrum handlowym w samym centrum, a potem przechodzimy jeszcze uliczkami starego miasta otoczonego w całości murem .
Byłoby tu nawet całkiem ładnie, gdyby miasto nie było tak zaniedbane i zaśmiecone .....