Geoblog.pl    BPE    Podróże    2017 - Czarnogóra, Chorwacja, Bośnia i Hercegowina, Słowacja    Zatoka Kotorska (I część) : Dobrota, Perast i Wyspy : św. Jerzego i Matki Boskiej na Skale
2017

Czarnogóra
Czarnogóra, Ostrvo

Wypływamy z mariny w Kotorze, przed nami niezwykłe widoki całego wybrzeża ......
Cała zatoka jest tak niezwykła, ze nie można oczu oderwać........

Po prawej stronie mijamy miejscowość Dobrota z Crkva Sv. Matije, dalej Pałac Radomira.

Chwilę później zaczyna się Perast z kilkoma ciekawymi zabytkami :
- Pałac Brajković-Martinović
- Pałac Smekja
a nad drogą górująca Twierdza św. Križa u Perastu
Magiczne i fotogeniczne miejsce (zwłaszcza od strony wody)

A na koniec istne perełki - 2 wysepki:

1. Sveti Đorđe (Wyspa św. Jerzego).
Na wyspie znajduje się zabytkowy klasztor benedyktyński św. Jerzego i stary cmentarz dla szlachty z Perastu. Klasztor wzmiankowany jest w źródłach z XII wieku, analiza rozplanowania pozostałości pierwotnej zabudowy wyspy wskazuje na istnienie opactwa już w IX wieku. W 1751 spalone przez tureckiego pirata Karadoza. Kolejny raz zniszczone przez trzęsienie ziemi w 1667 roku.
Z wyspą wiąże się legenda, wedle której gdy w 1813 mieszkańcy Perastu odbili fort św. Krzyża, zajmujący go dotychczas Francuzi uciekli na wyspę św. Jerzego. Stąd rozpoczęli ostrzał miasta. Pechowo, jeden z pocisków trafił w dom, w którym mieszkała ukochana francuskiego oficera – Katica. Jej ciało pochowano na wyspie tuż przy klasztorze, zaś zrozpaczony kochanek zdecydował się pozostać w klasztorze po odejściu wojsk francuskich. Pozostał tam do swej śmierci, codziennie bijąc w dzwon klasztorny.

2. Wyspa Gospa od Škrpjela (Wyspa Matki Boskiej na Skale).
Wysepka powstała sztucznie w miejscu, gdzie niegdyś wystawała jedynie niewielka, szpiczasta skała. Zgodnie z legendą, podczas nocnego połowu ryb 22 lipca 1452, dwaj rybacy – bracia Mortešić – znaleźli na niej obraz Matki Boskiej. Trzykrotnie ustawiano go w kościele św. Mikołaja w Peraście, ale za każdym razem w tajemniczych okolicznościach obraz wracał na skałę. Wydarzenie to było bodźcem do budowy w tym miejscu świątyni, a wpierw wysepki, którą nazwano Gospa od Škrpjela. Mieszkańcy Perastu zaczęli wysypywać głazy i zatapiać zdobyte tureckie okręty, stopniowo powiększając wysepkę. Tylko do 1603 zatopiono w tym celu ponad 100 żaglowców wypełnionych kamieniami. Pierwszy kościół na wysepce powstał już w XV wieku, choć jego rozmiary były skromne. Dopiero wraz z rozbudową wyspy zdecydowano się na budowę nowej większej świątyni. Kościół Matki Boskiej na Skale wybudowano w 1630, a w 1. poł. XVIII w. dobudowano do niego okrągłą dzwonnicę.

Własny środek transportu wodnego daje wiele możliwości, opływamy sobie wysepki dokładnie ze wszystkich stron ........