Geoblog.pl    BPE    Podróże    2018 - Izrael, Palestyna    Rezerwat En Gedi

Rezerwat En Gedi

Izrael
Izrael, Ein Gedi

Mijamy granicę (teoretycznie) i zatrzymujemy się przy największej atrakcji tego regionu - Rezerwacie En Gedi

INFORMACJE PRAKTYCZNE :
Czynne codziennie (oprócz piątków) IV – IX 8.00-17.00
w pozostałych miesiącach do 16.00
wstęp – 29 / 15 NIS

Nazwa pochodzi od bijących w kanionach i pod skałami wysoko nad brzegiem Morza Martwego czterech całorocznych źródeł słodkiej wody. Dzięki nim powstały tu zielone „wyspy” stanowiące oazy na Pustyni Judzkiej. W celu ochrony środowiska dwóch kanionów oraz wykopalisk archeologicznych utworzono tu rezerwat. Poprowadzono tu liczne szlaki i ścieżki turystyczne (mapa parku na stronie :

SZLAK – KANION WADI DAVID
Najkrótszy i najpopularniejszy szlak prowadzi do Kanionu Wadi David , którym zawędrujemy do Wodospadu Dawida. Górna część kanionu dostępna jest dzięki stromej ścieżce prowadzącej wysoko ponad urwiskiem. Do górnej części wodospadu prowadzą metalowe klamry zamocowane na przewieszonej skałce . Niestety z powodów , które opisałam poniżej ( pod wpisem o faunie ) nie wpuszczono nas już na ten szlak.

SZLAK – VADI ARUGOT
Drugi kanion jest rzadziej odwiedzany ( i niestety nie przez nas). Można tu dojechać samochodem z głównego parkingu, albo dojść górą (około pół godziny) . Tu bije jedno z wydajniejszych źródeł, a u wylotu można zobaczyć wykopaliska archeologiczne w miejscu synagogi z okresu bizantyjskiego.

FAUNA REZERWATU
Spacerując po rezerwacie prawie zawsze można spotkać koziorożce nubijskie z długimi, grubymi rogami, a także dziesiątki uroczych i egzotycznych dla nas góralek syryjskich (podobnych troszkę do naszych świstaków). Im wyżej tym zwierzaki są mniej płochliwe i spokojnie można do nich podejść nawet na odległość 1 metra.
Spotkać tu można także żmije, jaszczurki agamy synajskie oraz sępy płowe. Nocą na żer wychodzą tu lamparty oraz hieny prążkowane, wilki, lisy (rude) oraz lisy afgańskie. W związku z potencjalnym niebezpieczeństwem, pracownicy parku bardzo pilnują, aby wszyscy zeszli ze szlaków przed zamknięciem bram wejściowych, nam nie pozwolono przejść innym szlakiem już o 13.50 (czyli ponad 2 godziny przed zamknięciem). Warto o tym wiedzieć planując tu wizytę.