Geoblog.pl    BPE    Podróże    2018 - Izrael, Palestyna    Rezerwat Jaskinia Sorek
2018

Rezerwat Jaskinia Sorek

Izrael
Izrael, Bet Szemesz

Pogoda pokrzyżowała nam dzisiejsze plany, szybko więc zmieniamy plan, z pewnym opóźnieniem (a nie o 5 rano) ruszamy w dalsza drogę. Docelowo mamy oddać auto w Jerozolimie o 12.00, do tego czasu jest jeszcze kilka godzin ( w tym dojazd), ale jakieś 1,5 - 2 godzin można wygospodarować na coś ciekawego po drodze.
Szukam na szybko w przewodniku i na mapie jakiejś atrakcji koniecznie pod dachem, bo leje, wieje i jest generalnie koszmarnie.......
Rzucam hasło - Jaskinia .......... ma być piękna , zwiedzanie trwa 40 minut i jest niedaleko od głównej drogi do Jerozolimy ....... pasuje idealnie.
Kiedy przyjeżdżamy na miejsce nie ma żywego ducha, ale pani w kasie jest , kupujemy więc bilety, nie najtańsze ( 28 / 14 NIS ) i wędrujemy do pawilonu skąd ruszymy z przewodnikiem - dojście od kasy do pawilonu zajmuje jakieś 10minut, czekamy chwilę aż zbierze się grupa, a przewodnik skończy oprowadzać poprzednią i idziemy oglądać film o odkryciu jaskini......

Jaskinia została odkryta przypadkowo w 1968 roku, po rutynowej eksplozji w pobliskim kamieniołomie Hartuv. Prace na terenie kamieniołomu przerwano, a obszar uznano za rezerwat przyrody. Przeprowadzono odpowiednie prace , zbudowano chodniki, zamontowano oświetlenie i po około dziesięciu latach od jej odkrycia jaskinia została udostępniona ogółowi społeczeństwa.
Swój wyjątkowy charakter zawdzięcza pięknym i różnorodnym formacjom naciekowym. Została ukształtowana przez wody powierzchniowe żłobiące miękki wapień. Przez setki tysięcy lat pod naporem wody wapienny osad zaczął rozrastać się w formie stalaktytów i stalagmitów. Znajdziemy tu chyba wszystkie rodzaje i kształty spotykane w wielu innych jaskiniach, ale zgromadzone jakby w skupisku w jednym miejscu. Temperatura w jej wnętrzu wynosi 24 st.C, czyli jakieś 25 więcej niż tego dnia na zewnątrz. Panuje tu też ogromna wilgoć, co utrudnia robienie zdjęć (większość z nich pochodzi więc z telefonów).

I tak trafiliśmy przez brzydką pogodę do niesamowitej atrakcji Izraela. I nie żałuję, bo choć jaskinia jest niewielka, ale to jedna z najpiękniejszych jaskiń jakie w życiu widzieliśmy ( a jak wiecie było ich już sporo).