Geoblog.pl    BPE    Podróże    2009 - 2013 małe rodzinne wędrowanie (5-10)    Szpotawice - Jasionki - Zebrzydka - Górki Wielkie

Szpotawice - Jasionki - Zebrzydka - Górki Wielkie

Polska, Zebrzydka

Upał straszny więc po szybkiej kawce w domku u teściów decydujemy się na skróconą wersję wycieczki - może dłuższa wersja innym razem.....

zaczynamy kawałek za Górkami Wielkimi, gdize zostajemy podrzuceni samochodem - miąło być dalej, ale okazało się, że ktoś w międzyczasie zwinął asfalt - może kiedyś była to dobra droga, ale teraz nadawał się bardziej na pieszą wędrówkę.
Wędrujemy więc przez las - poza nami jeszcze wielu takich :-)))
Potem niestety dojście do wsi Jasionki i jakiś km wzdłuż dośc ruchliwej drogi do kościółka, kawałek za nim odbicie w prawo na czerwony szlak i ostre podejście (ale na szczęście już z dala od cywilizacji) - a tam mnóstwo wielkich - grznatowych borówek - to lubimy !!!
Po około godzinie podejścia znajdujemy się na rozdrożu szlaków - dalej przez buczynowy las niebieskim szlakiem, a po kolejnej pół godzinie - szlak zielony wiodący dość ostro na szczyt Zebrzydki - ciekawe, że na mapie omija on szczyt i przechodzi dużo poniżej....

Zebrzydka ma zaledwie 578m n.p.m., ale jak się okazuje zejście z niej należy pewnie do jednych z najbardziej karkołomnych szlaków w beskidzie.....niestety po borówkach ślad zaginął, grzyby chyba były, ale wszystrkie przed nami zostały pozbierane, ale trudno i tak było fajnie - nawet w taki upał troszkę wysiłku się przyda !!!

~bahama
~bahama - 2009-07-05 00:10
Ja wiem - to naparstnica purpurowa, ma zastosowaniem w leczeniu chorób serca, ale również ma silne właściwości toksyczne. Serdecznie pozdrawiam i życzę wielu odkryć na szlakach waszych wędrówek :-)

BPE - 2009-07-05 10:28
wielkie dzięki - czyli jak rozumiem lepiej toto tylko podziwiać !!! A nie jest przypadkiem pod ochroną?

~bahama
~bahama - 2009-07-05 13:31
Nie jest rośliną chronioną. Ma niewielkie wymagania i często jest uprawiana w ogrodach przydomowych. Wbrew nazwie ma kwiaty nie tylko koloru purpurowego ale białe i jasno różowe z charakterystycznymi cętkami. W zielarstwie wykorzystywane są głównie liście. Pozdrawiam :-)